Pagalba

Patyčių prevencija

Kartais tai, ko nepažįstame, mus gąsdina, verčia jaustis nepatogiai. Kai sutinkame vaiką, kuris elgiasi ar reaguoja kitaip, nei mes esame pratę, mums gali kilti įvairūs jausmai: sumišimas, pyktis, juokas. Net ir nežymiai kitaip ar neįprastai besielgiantis vaikas gali tapti patyčių objektu – ypač tada, jei suaugę asmenys nesiims ryžtingų žingsnių. Todėl taip svarbu ne tik argumentuotai paaiškinti, kad bet koks patyčių veiksmas bus stabdomas ir netoleruojamas, bet ir suteikti vaikams žinių, kurie leistų jiems suprasti to neįprasto elgesio priežastis ir daugiau sužinoti apie autizmą.
Vaikas, turintis autizmo spektro sutrikimą, gali visiškai niekuo neišsiskirti savo elgesiu, tačiau dalis vaikų gali pasižymėti mažau įprastu elgesiu ar reakcijomis – pavyzdžiui, gali kelis kartus kartoti tas pačias frazes ar žodžius, kurie lyg ir nesusiję su situacija, gali susijaudinti ir tai išreikšti energingu šokinėjimu, gali užsidengti ausis ir bandyti nuo visų pasislėpti ir pan.
Viena iš svarbių autizmo ypatybių yra ta, kad žmonės, turintys autizmo spektro sutrikimą, gali skirtingai nei daugelis reaguoti į išorės dirgiklius – kartais jie gali būti ypatingai jautrūs garsams, kvapams ar kuriems nors liečiamiems paviršiams, o kartais – kaip tik tikslingai tų jutiminių dirgiklių siekti, t.y. yra vaikų, kurie nori būti tvirtai apkabinami, vėl ir vėl garsiai klausosi tos pat muzikos, nepaleidžia  iš rankų pamėgto žaislo, mėgsta iš arti žiūrėti į mirksinčias lemputes ir pan.

Knyga “O mano brolio vardas – Tomas”

Kviečiame tėvus, pedagogus, kitus suaugusius asmenis kalbėtis su vaikais autizmo tema, pasitelkiant 2018 sausį pasirodžiusią Eglės Gelažiūtės Petrauskienės knygą „O mano brolio vardas – Tomas“ ir psichologės Ingridos Černiauskienės parengtas rekomendacijas.

Įstaigoms tam paruošėme rinkinį, kurį sudaro psichologės Ingridos Černiauskienės parengtos rekomendacijos ir 30-imt šios knygos egzempliorių. Rinkinys bus išduodamas iš anksto suderinus laiką – daugiausiusia 2 savaičių laikotarpiui 1 įstaigai.

Siūlome visiems kartu – klasėje ar grupėje – kartu skaityti knygą per klasės valandėlę, pamoką ar neformalųjį užsiėmimą ir iš karto ją aptarti, pasiremiant mūsų siūlomomis  ir/ar Jūsų pačių pasirengtomis gairėmis.

Dėl knygų ir kitos medžiagos prašome kreipkitės el. paštu info@lietausvaikai.lt

Citata iš Psichologės Ingridos Černiauskienės paruoštų gairių pedagogams autizmo supratimo ir tolerancijos skatinimo tema:

Siekiant ugdyti vaikų toleranciją, svarbu pakviesti vaikus pagalvoti apie tai, kaip jie patys kartais jaučiasi. Tai gali padėti empatiškai suprasti tokius vaikus kaip Tomas knygelėje.
Žmonės, turintys autizmo spektro sutrikimą, kartais būna daug jautresni nei mes – jie girdi arba mato pasaulį gerokai stipriau, nei daugelis mūsų. Geriau suprasti vaiką, turintį autizmą, galima tada, kai prisimename, kokiose situacijose mes būname labai jautrūs arba aplinka mus pradeda erzinti, pavyzdžiui, jei naktį mums būna baisu, mes girdime visus krebždesius, kurie yra namuose – po lova, pas kaimynus ar už užuolaidos – tai puikus jautrios klausos pavyzdys! Dienos metu tie patys garsai mūsų negąsdina, o štai naktį, kai esame jautresni, į juos reaguojame kitaip.
Galima pateikti ir daugiau pavyzdžių, padėsiančių suprasti kaip gali jaustis autistiškas vaikas: „Ar pastebėjote, kad turėdami aukštą temperatūrą, esate daug jautresni? Tuomet mus gali erzinti garsai, šviesa, galbūt visiškai nenorime siūlomo maisto, o gal erzina tai, ką pasako mama, tėtis, brolis ar sesė. Turbūt kažkaip panašiai susierzinę gali būti vaikais, turintys autizmą, tokie kaip Tomas knygelėje, kurią mes skaitėme.

Kaip jaučiatės situacijose, kai nesuprantate, ką jums sako kitas, arba kai suvokiate, kad kiti nesupranta jūsų poreikių? Ar teko būti užsienio šalyje, kai nesupratote vietinės kalbos? Kaip manote, kas būtų situacijoje, jei liktumėte vienas, jums reikėtų išsakyti savo poreikius, tačiau neturėtumėte galimybės susikalbėti gestais, kalba, neturėtumėte pagalbinių priemonių (rašiklio, popieriaus) – kokie jausmai kiltų?